Lilla Rosa och Långa Leda

Gillar!

Var det något speciellt du gillade?

85 kommentarer:

  1. Det som jag gillade i boken var att den var spänanande och bra.Det som var bra var att det var olika sagor i en. Sagan handlande om kungligheter och slott och magi.

    SvaraRadera
  2. Det som jag gillade om boken var att den var spänande och bra.
    Hur guldgåsen kom fram till fiskarna och pratade med dom.
    Jag ville att lilla rosa kom hem till sin med sin pappa och mamma.

    SvaraRadera
  3. Jag gillade när Lilla Rosa blev förvandlad till en guld gås. Och när fiskarna lyckades fånga guld gåsen. Jag gillade magin. Jag gillade duvorna.

    SvaraRadera
  4. Jag gillade lilla Rosa.

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att den var bra för att det var många sagor i en fast endå bara handlade om en speciel person. Den var bra saga bra med bilderna och guldgåsen och dem tre duvorna var också bra tycker jag. Det var bra att den där Longa Leda blev dubbelt så ful som hon redan var och att varge gong hon skrattade så hoppade ut grodor ur hennes mun. Jag tror att hon inte skrattade så mycket efter den dagen.

    SvaraRadera
  6. Jag gillade att en saga hade flera sagor i sig. Jag tyckte att den var spenande och bra.
    Sagan var rolig och kul.Lilla Rosa var väldigt fin.

    SvaraRadera
  7. Det finns flera sagor i en saga.Jag gillade magin och dem spesiela orden.Lilla Rosa förvandlades till en guld gås.Sagan handlade om Lilla Rosa som hade en elak styvmor.

    SvaraRadera
  8. Jag gillade duvorna för att dom var magiska och snälla mot Lilla Rosa och dumma mot Långa Leda.

    SvaraRadera
  9. Jag gillade Lilla Rosa för hon var en god i sagan.Långa Leda hon var en elak i sagan. Men det var magi med några duvor som gjorde guldigt hår och risigt hår.När Lilla Rosas mamma dog så letade kungen efter en ny drottnig.Drottnigen ville att hennes barn Långa Leda skulle vara finare än Lilla Rosa.

    SvaraRadera
  10. Jag gillade att det vara fler sagor i en ända. Och jag gillade att dem tre vita duvorna.Och jag gillade att den vara så spännande.

    SvaraRadera
  11. Den var ganska bra faktist men jag har läst bätre.
    Lila rosa var bra förutom
    att hon hette så konstit. Guld gåsen var bra tiker jag.
    Jag tiker den va bra på ett kontit sät.Vad tyker ni andra i k3



    SvaraRadera
  12. jag gillade att de fanns en ond och god. För då finns de mycket mer att få spännig på. magi fanns och då är de som om de händer mycket mer.

    SvaraRadera
  13. Elias Björklund år 3k18 oktober 2012 kl. 00:28

    den var bra för den hade spening. Och så hade den magi. Och det tycker jag är bra.

    SvaraRadera
  14. Billderna. Långa Leda. Och väldigt lite!

    SvaraRadera
  15. Jag tyker om Lilla Rosa, Duvorna och Långa Lena.

    SvaraRadera
  16. Jag gillar med Långa Leda blev mobbad av dem tre duvorna

    SvaraRadera
  17. Jag gila när lilla rosa blev gås.

    SvaraRadera
  18. Jag gillade att lilla Rosa var så snäll. Jag tyckte att det var snällt och bra att när lilla rosa gav bröd smulor till duvorna att duvorna gjorde not snällt til baka. och det var bra att när långa leda kastade stenar på duvorna så fick långa leda risit hår och vart dubbelt så ful. jag gillade okcså att det var magi i sagan. Och att hon vart prinssesa.

    SvaraRadera
  19. Jag gillar att Lilla Rosa fick bra gåvor från duvorna och Långa Leda fick inte bra gåvor från duvorna det tycker jag är bra.

    SvaraRadera
  20. jag gillar super "over power" duvorna
    och att långa leda blev mobad ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha hhhhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.(:():




    SvaraRadera
  21. Jag gillade att Lilla Rosa var så snäll. Jag gillade också när den gamle kungen blev så glad att han blev som yngre. Jag gillade duvorna för att dem var magiska, var snälla mot Lilla Rosa och dumma mot Långa Leda. Jag gillade också när Lilla Rosa förvandlades från guld gås till meniska.

    SvaraRadera
  22. Matilda år tre klippan25 oktober 2012 kl. 00:17

    Det som var bra med sagan var att den var spännande och Lilla Rosa var så snäll mot alla. Det var också bra att duvorna var så snälla mot henne. Det var lite svår att läsa för att det var så många ovanliga ord i texten. Det var också bra att hon kom på en ö när sjömannen försökte dränka henne. =)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)=)...

    SvaraRadera
  23. Jag gillar att Lilla Rosa var snäll för i visa sagor är båda elaka.Jag gillade Lilla Rosa för hon var en god karaktär.Bilderna var väldit fina.Och jag gillade att det var magi i sagorna för jag gillar magi.och den var väldit bra.och att det var spännande.





    SvaraRadera
  24. FELIX år3 klippan25 oktober 2012 kl. 00:17

    Jag gillar att Lilla-Rosa var så himmla snäll.
    Jag gillar att Lilla-Rosa blev till baka till menniska för hon ville antagligen det.
    Jag gillar att Lilla-rosa är så söt i hennes värld.

    SvaraRadera
  25. Jag gilar den snäla rosa

    SvaraRadera
  26. Alice Heiman år 3K25 oktober 2012 kl. 00:17

    Den som var bra med sagan var att den var spännade och rolig. Och det var bra att Lilla Rosa kom på en ö när sjömannen försökte dränka henne. Det var bra att Lilla Rosa var snäll mot alla,även dom så var dumma mot henne. =) Det var lite svårt att läsa för att det var många svåra ord i texten. Jag gillar den magiska lind-tyget för att den var cool! En sån skullae jag villja ha hemma. =)

    SvaraRadera
  27. Magdalena år 3 klippan25 oktober 2012 kl. 00:19

    jag gillade Lilla Rosa för hon var så snäll. Det var lite kompliserande saga men jag förstord ganska mycket ändå. Men jag tycker synd om Lilla Rosa för hennes man aldrig blev glad igen och att hennes son också var lika ledsen som hennes man. Det var gammaldags text som inte så många förstod men jag kan det väldigt bra, tycker jag i alla fall. Jag fick också några inre bilder.

    SvaraRadera
  28. Jag tyckte den var sådär inte bäst men ínte sämst bara sådär. Jag gillade dem 3 duvorna dem var ower power! Litte konstiga ord men bra saga.

    SvaraRadera
  29. Jag gillade guld gåsen för det blev bra med att guld gåsen var med i sagan.
    Jag gillade duvorna för att dom var magiska.
    Jag gillade att duvorna var snälla mot Rosa och elak mot Långa leda.

    SvaraRadera
  30. Den var bra och sorlig för Lilla Rosa blev ful som brukar vara fin och så blev hon en gås. kungen var rolig för han ville ha gåsen fast han visde inte att det var hans dotter. Dom kalade fisk fiskarena. Och det var gamla ord som t.e.x sadde och far ,fiskarena var ett gamalt ord.

    SvaraRadera
  31. Det var bra när duvorna gav bra gåvor till Lilla Rosa och dåliga gåvor till Långa Leda. och det var bra när hon fasnade på ön. och när hon blev förvandlades till en guldgås.

    SvaraRadera
  32. Jag gillade när långa leda och drottningen fick döds straff. och när Lilla Rosa bleven guld gås.och när sagan tog slutför att den var inte bra.

    SvaraRadera
  33. JAG GILLAR LILLA ROSA. BOKEN VAR SPÄNNANDE.GÅSEN VAR FINN.

    SvaraRadera
  34. Jag gillade Lilla Rosa för hon var så himla snäll .
    Och jag gillade duvorna .
    Sagan var bra för den hade spänning.:)

    SvaraRadera
  35. Jag gillade att Lilla Rosa var snäll.Och att hon gillar djur och att gumman kom och förvandlade tillbaka Lilla Rosa. Och att hon blev en guld gås var häftigt. Och duvorna var snäll mot Lilla Rosa men inte mot Långa Leda för att Lilla Rosa var snäll mot duvorna.

    SvaraRadera
  36. Jag gillade när duvorna var snälla mot Lilla rosa och dum mot Långa leda.
    Braaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.
    Dom var snälla.

    SvaraRadera
  37. Jag tycker det var bra för den var lite spännande, lite rolig och bra. Det var en bra handling tycker jag. Den var mycket bra gjord. Jag tycker det var en bra bok att prata om i klassen.

    SvaraRadera
  38. Jag gillade när guld-gåsen sa den där ramsan!!!

    SvaraRadera
  39. Det var roligt att när Lilla Rosa kom tillbaks så var hon jättefin, men när Långa Leda kom tillbaks så var hon jätteful!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    :)

    SvaraRadera
  40. Den var bra för att jag tycker att den var blandad med två sagor. duvurna var jäte snälla tycker jag.

    SvaraRadera
  41. Jag tycker att den var spänande. Den var en blandning av två sagor. Det som var bra med sagan var att Lilla Rosa var snäll mot alla.

    SvaraRadera
  42. Det var roligt men extra roligt på slutet
    av boken för drottningen och Långa Leda hamnade i fengelset
    och Lilla Rosa kom tillbaka till sin familj.

    SvaraRadera
  43. Jag gillade slutet.Jag gillade när hon förvandlades till en gås, och tillbaka.Jag gillade duvorna.

    SvaraRadera
  44. Jag tycker att det var bra att det var lite spänande. Det var bra att duvorna var snälla mot Lilla Rosa. Och att de gjorde att Långa Leda blev fulare. det var bra att Lilla Rosa var snäll.

    SvaraRadera
  45. Leon N som är bäst! 3K8 november 2012 kl. 00:18

    Jag gilade nnär hon blev till en gås, och sen tillbaka. Jag gillade slutet gätte mycket för att hon levde lyckligt. Och att långa leda och drotningen fick gå i fängelse.

    SvaraRadera
  46. Jag gillade att styvmodern hamnade i fengelse. När Lilla Rosa blev en guld gås.När Hon skulle få sitt sraff

    SvaraRadera
  47. Jag gillade när guld-gåsen sa, "stakare jag, som nu på blåa böljor far och aldrig kan bli det jag var!" Och jag gillade att duvorna var snälla mot Lila rosa och dum mot Långa linda!!! Och till sist gillade jag när troll gumman kom!!!

    SvaraRadera
  48. Boken var bra och rolig, spännande. Anorlunda ord som dräng, guld gåsen.Den var konstigt och anorlunda knep. Namnen var anorlunda som Långa Leda, Lilla Rosa.

    SvaraRadera
  49. Jag gillade när duvorna var snälla mot Lila Rosa och duma mot Långa Leda. Jag gillade att drottningen och Långa Leda hamnade i fängelse. Det var bra att Lilla Rosa blev fri från att vara en guld gås.

    SvaraRadera
  50. Det var kul när Lilla Rosa blev en gås! det var jätte kul. Det var 3 magiska duvor som kunde trola.Långa leda var elak efter som hon var dumm mot duvorna hon kasta sten på duvorna.

    SvaraRadera
  51. Albin år 3 skogen18 december 2012 kl. 00:04

    Jag gillade att de onda hamnade i fengelse. Att Lilla Rosa inte var en gås lenge!Jag tyckte att det var bra att duvorna var snälla mot Lilla Rosa och dum mot Långa Leda.!!!!!!!

    SvaraRadera
  52. Boken var bra och anurlunda, spännande. Jag gillade duvorna för att dom var snälla mot lilla Rosa och dumma mot Långa Leda. Det var bra att drottningen hamna i fängelse och att få sitt straff.

    SvaraRadera
  53. emilia år 3 skogen18 december 2012 kl. 00:06

    Jag gillar att Lilla Rosa fick sköhet av duvorna.
    Jag gillar att Lilla Rosa blev fri från förbanelsen som gjort henne till gås.
    Jag gillar att duvorna var duma mot Långa Leda och snäla mot Lilla Rosa.

    SvaraRadera
  54. Jag tyckte boken var bra för det var spännande när Lilla Rosa fick den magiska tyget av den onda drottnigen.När lilla rosa blev en gås var det okså spännande för det kom fiskarna.Boken var kort och bra tyckta jag.

    SvaraRadera
  55. Jag gillade när Långa Leda hamnade i fängelse.Jag gillade också att Lila Rosa var snäll.Och jag gillade att Lila Rosa gifte sig med prinsen.

    SvaraRadera
  56. Duvorna var konstiga.Långa Leda var cool för hon var dum!!!!!!.gåsen var väldigt ful den var som en korv.

    SvaraRadera
  57. Jag gillade när Lilla Rosa blev en gås.Jag gillade när drottningen och Longa Leda hamnade i fängelse.Jag tyckte att gåsen var skit cool.ha ha ha hi hi hi aha aha aha.

    SvaraRadera
  58. maja n åk3 skogen18 december 2012 kl. 00:16

    Jag gillade förbannelsen bakom magiska filten.Jag gillade att de inte dömdes till dötts och istellet fick vara i fängelse.Jag gillade guld gåsen.

    SvaraRadera
  59. Dante år 3 skogen18 december 2012 kl. 01:30

    jag gilade sagan lite i allafall för det var en rolig saga

    SvaraRadera
  60. Tobias åk3 skogen18 december 2012 kl. 01:33

    jag gillade sagan när lilla rosa blev en gås det var gätte kul.det var roliga duvor.som kunde trolla☻.

    SvaraRadera
  61. Ellen år 3 skogen♥18 december 2012 kl. 01:40

    Jag tyckte om sagan för att den var ganska spännande. Och det var kul att hon blev en gyllene guld gås♥. Sen så var det kul med den elaka drottningen. För att annars blir sagan inte utmanande om inte någon är elak!

    SvaraRadera
  62. Jag gillade sagan den var rolig.Den var rolig för att det var nån gås.DEN VAR OCKSÅ ROLIG ATT LÄSA SOM ATT HÖRA PÅ DEN.

    SvaraRadera
  63. Jag gillade att lilla Rosa gifte sig med prinsen.Den var spännande att läsa och höra på.Och att lilla Rosa blev en söt guld gås.

    SvaraRadera
  64. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! jag tycker det var kul när Lilla Rosa blev en gås!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!jag kallar hon för Lilla Rosen!!!!!!!!!!!!! boken var konstig!!!

    SvaraRadera
  65. Jag gillade gåsaarnan när dom förbanlade hecksan så hon fick rishår.Jag gillade Longa Leda för hon var dum!!Jag gilade gåsen för den var guld!
























































































    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Långa Leda var ganska dum mot Lilla Rosa.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Boken var konstig XD..
      Fattade boken men den var rolig när Lilla rosa blev en gås! :D
      :):):):):):):):):):):
      Liam THE BRO -=brofist=-

      Radera
    2. µµµµµseµµµµµµ
      Popp rolig bok ändå!

      Radera
    3. Lilla Rosa var en ganska bra bok. Men Låmga Leda var väldigt dum mot Lilla Rosa!!!!!!!! Alla saker var inte bra men den var endå ganska bra!! :)Det var gätte roliggt när Lilla Rosa blev en gås! :D :)

      Radera
  66. Fredrik år 3 skogen29 januari 2013 kl. 00:13

    Jag tyckt att långa leda var dum mot lilla rosa.Boken var konstig och dolig men det var roligt ner lilla rosa blev en gås:D xD -brofist-

    SvaraRadera
  67. Engla skogen ÅR 329 januari 2013 kl. 00:13

    Jag tyckte att Lilla Rosa var härlig spännande och god.Jag gillade bokens handling och bokens budskap med att alla är som man vill. Det var vad jag fick uppfattning av. Guld gåsen var god och hadde en fantastisk personlighet.

    SvaraRadera
  68. Ellen skogen åk329 januari 2013 kl. 00:16

    Jag tycker om Lilla rosa för hon var snäll.Jag gillar inte Långa leda.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  69. Ellen skogen år329 januari 2013 kl. 00:23

    Jag gillar att det fanns slott och kunglig hetter.Jag gillar lilla rosa hon var veldigt snäll.Jag gillar att fiskarna tog lilla rosa när hon blev en guld gås.För anars kunde hon inte bli vanlig igen.

    SvaraRadera
  70. Alice skogen åk 329 januari 2013 kl. 00:27

    Rosa och Långa Leda är ganska spännande.En bra bok för alla åldrar nästan.Jag gillade dem 3 duvorna dem var coola tycker jag.

    SvaraRadera
  71. Felix skogen år329 januari 2013 kl. 00:29

    Jag tyckte att sagan var bra för att det kom nya saker nästan hela tiden. Jag gillade att de tre duvorna som gav Lilla Rosa gåvorna och Långa Ledas mindre bra gåva. Jag gillade också Guld gåsen.

    SvaraRadera
  72. Jag gillar Lillarosa.För att hon var snäl.Men Långaleda gillar jag inte.För Hon var dum.

    SvaraRadera
  73. Lova år 3 Skogen29 januari 2013 kl. 01:29

    Jag gillar sagan jätte mycket.För att jag gillade Lilla rosa.O för den var spänande och rolig.

    SvaraRadera
  74. Elias.u. år 3 skogen29 januari 2013 kl. 01:33

    Den va ganska rolig.Det va mycket spening.Den va roligt.

    SvaraRadera
  75. Giulia år 3 skogen29 januari 2013 kl. 01:33

    Jag gillade Lilla Rosa för att hon var snäll och gjorde många olika positiva saker. hon var snäll för att hon hjälpte alla som behövde hjälp.Annars gillade jag allting!

    SvaraRadera
  76. Linus År 3 Skogen29 januari 2013 kl. 01:42

    Det var en rolig saga.Den hade en bra hadde en bra handling.Det var bra bilder.Detvar bra scener.Jag gillar dom gammla orden

    SvaraRadera
  77. Jag gillar Lilla Rosa för att hon var snäll mot alla. Jag gillade den även för att jag tycker den var spänande. Jag tycker även att Lilla Rosa var modig.

    SvaraRadera
  78. Laura år 3 Skogen29 januari 2013 kl. 01:50

    Jag gillade att Lilla Rosa
    blev så mycket vaker när hon fick sit
    guld hår,och när en guld ring ramlade
    ur henes mun när hon log.

    SvaraRadera
  79. Freja år 3 skogen29 januari 2013 kl. 01:50

    Det var en rolig och spännande saga.Varför jag gillade boken? Därför att den hade magi och den hade spännande scener.Jag gillade också de tre duvorna som gav Lilla Rosa tre gåvor.

    SvaraRadera
  80. Melvin år 3 skogen29 januari 2013 kl. 01:54

    Jag gillade egentligen inte så mycke.Men det fans ju något jag gillade men ja.Just nu komer jag inte på något.Jo! nu kom jag på vad jag gillade med sagan.Duvorna gillade jag för att dom verkade roliga i sagan.Jag gillade okhså kungen för han gorde goda saker.Ja det var allt jag kom på.

    SvaraRadera
  81. Leon år 3 skogen29 januari 2013 kl. 01:54

    Jag gillade egentligen inte så mycket.
    men det som jag gillade var de tre duvorna för att de kunde trolla

    SvaraRadera